WOL EN WATER

Een bloeiende havenstad, dat is wat de geschiedenis van Veere kenmerkt. Ooit voeren hier schepen af en aan, onder andere met wol uit Schotland. De stad had namelijk een exclusieve en succesvolle handelsrelatie met deze overburen. En de Grote Kerk speelde hierin een centrale rol – onder andere voor het wassen van de wol met het regenwater dat opgevangen werd door het dak van het gebouw. Mooier nog: de Grote Kerk dankt haar bestaan aan de wolhandel. In deze bijzonder welvarende periode is de bouw van deze enorme kerk gestart.

Koop tickets

Labyrint

Zelf werkt Karin vaak en veel met textiel en met wol in het bijzonder. De link voor haar site specific installatie voor de Grote Kerk Veere was dus snel gelegd. Hierin combineert ze geschiedenis met nieuwe, innovatieve technieken. Gebreide objecten, die ontstonden na experimenten van wol en visdraad in het TextielLab Tilburg, kregen een centrale plek in haar installatie voor de Grote Kerk. Het werk is een labyrint van breisels, buizen en boeien waar je om- en doorheen kunt dwalen. Abstract, maar met duidelijke verwijzingen naar Veere, de kerk en de rijke handelsgeschiedenis van de stad die plaatsvond over het water. Steeds zie je iets anders, of ontdek je iets meer.

Eigen betekenis

Het bevatten van een ruimte zo groot als het middenschip van de Grote Kerk Veere doet iets met je verbeelding. Wat is hier geweest, en wat is hier gebeurd? Voor Karin van Dam werkt dat net zo. Met haar installatie probeert ze de ruimte opnieuw betekenis te geven. Door de verhalen van buiten naar binnen te halen. In abstracte vorm, zodat de betekenis van haar installatie voor iedereen anders kan zijn. Karin: “Het tot mijn beschikking hebben van zo’n monumentaal kerkgebouw als dat in Veere prikkelt enorm. De architectuur van dit gebouw, de overweldigende verticaliteit – voor mij begon het ontwerpproces daar. Een kerk richt zich tot de hemel, en dat wil ik met mijn installatie benadrukken. Zodat je als bezoeker diezelfde oneindigheid ervaart die mij overviel, de eerste keer dat ik de Grote Kerk Veere bezocht.”

Wetenswaardigheden over ZWERK, WOL EN WATER

  • Als onderdeel van haar onderzoek voor deze installatie maakte Karin een flinke fietstocht: van Vlissingen naar Middelburg en via Veere naar Goes. Tijdens deze tocht verdiepte ze zich in de geschiedenis van de Grote Kerk en Veere en liet ze alle indrukken van het Zeeuwse land op zich inwerken, als inspiratiebron voor haar werk.
  • De hangende breisels van wol en visdraad maakte Karin in het TextielLab Tilburg. Ze bevatten ieder ongeveer 500 gram visdraad en 375 gram wol. Er zijn 120 van deze objecten, dus dat komt in totaal op maar liefst 60 kilo visdraad en 45 kilo wol.
  • Voor de installatie gebruikte Karin drie soorten wol: schapenwol, mohairwol en alpacawol.
  • Karin van Dam heeft dit werk in samenwerking met breispecialist Damien Semerdjian van het TextielMuseum ontwikkeld in het TextielLab, de professionele werkplaats van het museum

Over Karin van Dam

Al haar hele leven reist Karin van Dam. Met name het onderweg zijn spreekt haar aan: ze probeert alles wat ze tegenkomt op haar reizen te ‘vangen’ en visueel op te slaan. De indrukken die ze opdoet inspireren haar voor haar sculpturen en installaties. Met bij elkaar gesprokkelde materialen, die toevallig op haar pad komen, rijgt ze haar ruimtevullende installaties als een kralenketting aan elkaar. Het resultaat? Bevreemdende, nieuwe werelden. Ongrijpbaar – je herkent er iets in, maar toch ook weer niet. De werken van Karin van Dam nodigen je uit om langs te dwalen, op ontdekkingsreis te gaan. Je kunt uren naar haar installaties blijven kijken.

Foto: Jan Luijk

Lees meer over Karin van Dam

Te zien over de hele wereld

Karin is sinds de jaren negentig actief als kunstenaar. Ze volgde haar opleiding aan de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving, ‘s-Hertogenbosch. Haar werken waren te zien in onder andere Museum Boijmans Van Beuningen, Künstlerhaus Dortmund, Songzhuang Art Center Beijing en het Gemeentemuseum Den Haag, en maken onderdeel uit van de collecties van onder meer Lethbridge Art Gallery Canada, TextielMuseum Tilburg en AkzoNobel Art Foundation.

Kerkmeester

De Kerkmeester is een oud beroep en was degene die de taak kreeg om te zorgen voor een kerkgebouw, het onderhoud, de accijnzen en/of het financieel beheer. Inmiddels is deze functie in onbruik geraakt en geeft de Grote Kerk Veere een nieuwe invulling aan deze rol.

De Grote Kerk Veere nodigt een kunstenaar van naam en faam uit om Kerkmeester te worden en het middenschip in te vullen naar eigen wens. Hierin krijgt hij of zij alle vrijheid.

Het project Kerkmeester is een coproductie met CBK Zeeland en is mogelijk gemaakt met dank aan Gemeente Veere, Provincie Zeeland, Toeristische Impuls Veere en Stichting Zabawas.

Foto’s (c) Adriaan van Dam