17 en 18 september is het première weekend van de The Most Fascinating Problem In The World van NDT 2. Deze première wordt gecombineerd met de choreografie The Big Crying, die lovende recensies heeft gekregen in de landelijke pers (Volkskrant 5 sterren, NRC 4 sterren). Beide choreografieën worden in een bijzondere setting gedanst: het podium is gesitueerd in het midden van de kerk, tussen de pilaren, en de bezoekers zitten om het podium heen. Deze voorstelling heeft alle ingrediënten in zich om je een een unieke avond te laten beleven.
Programma vrijdag 17 september
The Most Fascinating Problem In the World, Tom Weinberger, 25-30 minuten
The Most Fascinating Problem In The World is een choreografie van Tom Weinberger. Hij maakte samen met de NDT 2 dansers tijdens de Covid lockdowns een nieuw werk, gebaseerd op de lezing Myth of Myself van filosoof Alan Watts. In deze lezing bevraagt Alan Wats het ik: “Wie ben ik? Wat bedoelen we, wat voelen we als we de woorden ‘ik’ of ‘mezelf’ uitspreken?” De dansers zetten de ideeën en gedachten van Alan Watts om in beweging, waardoor het werk multi-dimensionaal wordt. Deze choreografie is speciaal gemaakt voor locaties buiten de traditionele theateropstelling en gaat in première in de Grote Kerk Veere.
Pauze 20 minuten
The Big Crying, Marco Goecke, 30 minuten
The Big Crying van NDT 2 is doortrokken van afscheid en rouw. Marco Goecke manoeuvreert meesterlijk met het grote ensemble in een van afscheid en rouw doortrokken choreografie. The Big Crying toont de kwetsbaarheid van het leven en de liefde. Op een plek als deze biedt dit stuk op deze locatie een indrukwekkende ervaring door de combinatie van dans, interpretatie en de architectuur van de kerk.
Grote Kerk Veere houdt zich aan de actuele Covid maatregelen. Voor deze voorstelling is vooralsnog géén sneltest nodig van tevoren. Wel is het onderling 1,5 meter afstand houden verplicht en word je verzocht alle hygiëne maatregelen in acht te nemen.
Tickets voor deze première zijn inclusief 1 consumptie.
“Wie de werken van Marco Goecke kent, weet dat ze altijd met hemzelf te maken hebben en met de tijd waarin ze zijn gemaakt. Misschien is The Big Crying wel zijn meest persoonlijke werk, waaraan hij begon in de herfst van 2020, kort na de dood van zijn vader. Het is een stuk over afscheid en over alles wat we moeten achterlaten, zegt de choreograaf, sprekend over lichamen als kapotte motoren en over kostuums die lijken op de gordijnen van een lijkwagen. Het is niet verwonderlijk dat zijn muziekkeuze een Death Lullaby omvat; Blood Roses van de Amerikaanse zangeres Tori Amos, wier muziek – soms verwarrend en met niet altijd begrijpelijke poëzie die heel dicht bij de dans van Goecke ligt – een schot in de roos is. Dat dit stuk niettemin gepaard gaat met de enorm vurige kracht van een heel gezelschap, negentien uitmuntende dansers, is misschien te wijten aan het feit dat ondanks alle vergankelijkheid, de dans en de choreografie de vreugde van het leven en levensdrift vieren.” — Nadja Kadel
NDT 2, VAN SPRINGPLANK TOT ONAFHANKELIJK GEZELSCHAP VOOR JONGE DANSERS
In 1978 werd NDT 2 opgericht, aanvankelijk als springplank voor het eerste gezelschap. Door de decennia heen ontwikkelde NDT 2 zich echter tot een volledig onafhankelijk gezelschap. Gerenommeerde choreografen van over de hele wereld creëren speciaal voor NDT 2 en dragen zo bij aan een uitgebreid, eigen repertoire. De focus op ontwikkeling van de artistieke persoonlijkheid van de jonge dansers is onveranderd gebleven.
Gedurende drie jaar leidt NDT 2 negentien recentelijk afgestudeerde, klassiek opgeleide dansers op. De jonge dansers komen dit seizoen in aanraking met een gevarieerd repertoire door zowel gevestigde choreografen, alsook jonger talent. Een van de doelstellingen van NDT 2 is de jonge talenten kennis te laten maken met een lexicon aan danstalen. De samenwerking met diverse makers geeft de dansers gelegenheid om zich te verdiepen in verschillende danstalen, technieken en werkmethode en zich deze in korte tijd eigen te maken.
Recensies
“Vandaag de dag is NDT 2 een gezelschap dat nauwelijks onderdoet voor het hoofdgezelschap. Niet alleen maken de dansers – allen tussen 18 en 23 jaar oud – kennis met repertoire, ook het risico dat er met NDT 2 genomen wordt door nieuwe namen uit te nodigen, maakt de groep net zo spannend als sprankelend.” — THEATERKRANT
“NDT 2 is a distinct phenomenon, and phenomenal” — THE INDEPENDENT
“The dancers are beautifully articulated, knife-edge virtuosi, with an assurance that belies their youth.” — DANCING TIMES
Foto header (c) Rahi Rezvani
Credits ‘The Most Fascinating Problem in the World’
TEKST Alan Watts – Myth of Myself Full Lecture Part 1 – Alan Watts Organization Official
REPETITOR Francesca Caroti, Lydia Bustinduy
ASSISTENT VAN DE CHOREOGRAAF Milena Twiehaus
LICHT Tom Weinberger
KOSTUUMS Yolanda Klompstra
MUZIEK Johannes Brahms, played by Yo Yo Ma &
Emanuel Ax: Cello Sonata No. 2 in F major, Op. 9: II Adagio affettuoso. Published by Sony Music B.V.
Johan Sebastian Bach, played by Glenn Gould: Partita No. 3 in A minor, BWV 827: VI. Scherzo. Published by Sony Music B.V.
New compositions by Matan Daskal.
SOUND DESIGN Matan Daskal
Credits ‘The Big Crying’
ASSISTENT VAN DE CHOREOGRAAF Ralitza Malehounova
MUZIEK Rorogwela: Death Lullaby; Electricity feat. Fire
Eater: Indlela Yababi; Extreme Music From Africa (Susan Lawly, 1997).
Tori Amos: Beauty Queen, Marianne (arranged by John Philip Shenale), Blood Roses, In the springtime of his voodoo, Bells ‘For Her’. Published by Downtown Music Publishing. (P) Atlantic Recording Corporation, A Warner Music Group Company. Losing my Religion. Published by Night Garden Music.
SOUND EDITING Jesse Callaert
DRAMATURGIE Nadja Kadel
LICHT Udo Haberland
DECOR & KOSTUUMS Marco Goecke
Datum en tijden
Locatie
Grote Kerk Veere